Målindikator for innovasjon
Målindikatoren for innovasjon skal sammen med kvalitativ og kvantitativ rapportering indikere måloppnåelse.
Innovasjonsresultater 2024
Enova skal fremme teknologiutvikling og innovasjon som bidrar til utslippsreduksjoner fram mot lavutslippssamfunnet i 2050.
Det føres
Med utløst kapital menes den delen av prosjektets investeringskostnader som finansieres ved andre kilder enn støtten fra Enova. Det vil si prosjektets totale investeringskostnader, fratrukket støtte fra Enova og eventuelt andre offentlige aktører.
Målet med teknologiprosjektene er å høste erfaringer som bidrar til kompetanseutvikling, innovasjon og spredning av teknologi, både nasjonalt og internasjonalt.
Teknologiprosjekter skal bidra til å utvikle kompetanse og stimulere til innovasjon og teknologispredning. Det er viktig å høste erfaringer.
Tilbud er godt mottatt
Innen de ulike programmene for ny energi- og klimateknologi ga vi i 2024 støtte til 126 prosjekter. Med grunnlag i en støtte fra Enova på nær 6,9 milliarder kroner utløste disse prosjektene hele 8,3 milliarder kroner i investert privat kapital som rapporteres som innovasjonsresultat for Enova.
Enova opplever responsen på disse programtilbudene som god.
Med resultatene fra 2024 er Enova godt over forventet nivå for målindikatoren for denne avtaleperioden, se figur 3.2.5.1.
Figur 3.2.5.1: Figuren viser forventet utløst innovasjonskapital (MNOK) i prosjekter innen senfase teknologiutvikling som er tildelt støtte fra Klima- og energifondet i 2021-2024. Resultatene er korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter.
Det er særlig Enovas støtte til flytende havvind som utløser en stor andel av innovasjonskapital i 2024. Sammen med andre prosjekter tildelt støtte i sektoren for energisystem utgjør dette om lag 47 prosent av innovasjonsresultatet. Deretter følger prosjekter innen industrien med vel 38 prosent.
Sektor | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Totalt |
---|---|---|---|---|---|
Industri | 2 641 | 616 | 1 903 | 3 239 | 8 399 |
Transport | 86 | 1 315 | 873 | 1 023 | 3 296 |
Energisystemet | 196 | 82 | 75 | 3 921 | 4 274 |
Tjenesteyting og sluttbruk | 328 | 50 | 665 | 142 | 1 185 |
Totalt | 3 251 | 2 063 | 3 515 | 8 325 | 17 154 |
Tabell 3.2.5.1: Tabellen viser forventet utløst innovasjonskapital (MNOK) i prosjekter tildelt støtte i 2021-2024, fordelt per sektor. Resultatene er korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter per 2024.
Tabell 3.2.5.2 viser at opprinnelig kontraktsfestet innovasjonsresultat for 2024 nedjusteres noe som følge av kanselleringer og sluttrapporteringer. For avtaleperioden er det en større bevegelse i resultatene. Dette som følge av kanselleringer av noen få store prosjekter vedtatt i avtaleperiodens to første år.
En viss andel kanselleringer er både forventet og ønskelig om Enova skal ta en viss risiko, men ikke overkompensere prosjektet. Da er det noen prosjekter som naturlig ikke kommer til å bli realisert.
Enova må forvente at det vil skje kanselleringer i porteføljen også i kommende år. Støtten som er reservert til prosjektet blir da frigjort til bruk på nye prosjekter.
År (MNOK) | 2024 | Totalt 2021-2024 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Sektor | Opprinnelig resultat | Resultat korrigert for kanselleringer | Resultat korrigert for sluttrapporterte resultater | Opprinnelig resultat | Resultat korrigert for kanselleringer | Resultat korrigert for sluttrapporterte resultater |
Industri | 3 239 | 3 239 | 3 220 | 20 939 | 8 399 | 8 377 |
Transport | 1 414 | 1 023 | 1 023 | 5 392 | 3 296 | 3 219 |
Tjenesteyting og sluttbruk | 142 | 142 | 146 | 1 232 | 1 185 | 1 186 |
Energisystemet | 3 921 | 3 921 | 3 918 | 4 485 | 4 274 | 4 269 |
Total | 8 716 | 8 325 | 8 307 | 32 049 | 17 154 | 17 051 |
Tabell 3.2.5.2: Tabellen viser utvikling i forventet utløst innovasjonskapital (MNOK) målt fra resultat på vedtakstidspunkt, korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter.
Teknologiprogrammene til Enova skal bidra til at teknologisk risiko, og teknologikostnaden for ny innovativ teknologi reduseres. På den måten hjelpes teknologien fra utviklingsstadiet og ut i det kommersielle markedet. Teknologimodningen foregår i trinn, gjennom pilotering, demonstrasjon og fullskala testing. Dette er generelt krevende prosjekter som fordrer mye innsats fra aktørene for å kunne gjennomføres. De er derfor avhengige av støtte for å kunne realiseres. Innovasjonsresultatene svinger mye fra år til år som en følge av variasjon i antall teknologiprosjekter og størrelse på enkeltprosjekter. Det har i 2024 vært flere store og viktige prosjekter som har bidratt til at uttellingen på innovasjonsresultatet ligger over forventning. Utviklingen i prosjektporteføljen innen teknologiutvikling i inneværende avtaleperiode er illustrert i tabell 3.2.5.3. Mer informasjon om hvilke prosjekter innen energi- og klimateknologi som har fått støtte finner en i Teknologiporteføljen.
2024 | 2024 | Totalt 2021-2024 | Totalt 2021-2024 | |
---|---|---|---|---|
Sektor / program | Antall prosjekter støttet (stk) | Kontraksfestet støtte (MNOK) | Antall prosjekter støttet (stk) | Kontraksfestet støtte (MNOK) |
Industri | 29 | 1 651 | 101 | 4 771 |
Fleksibilitet i energisystemet | 1 | 21 | 1 | 21 |
Forprosjekt energi- og klimateknologi i industrien | 0 | 0 | 9 | 47 |
Forstudie karbonfangst 2030 | 9 | 198 | 9 | 198 |
Fullskala innovativ energi og klimateknologi | 0 | 0 | 17 | 790 |
Havvind 2035 | 0 | 0 | 3 | 13 |
Hydrogen til maritim transport | 0 | 0 | 5 | 298 |
Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027 | 5 | 777 | 5 | 777 |
Industri 2050 | 10 | 574 | 18 | 1 006 |
IPCEI Hydrogen | 0 | 0 | 2 | 743 |
Pilotering av banebrytende klimateknologi | 3 | 76 | 4 | 163 |
Pilotering av ny energi- og klimateknologi | 0 | 0 | 27 | 711 |
Teknologi for bærekraftige energibærere | 1 | 4 | 1 | 4 |
Transport | 36 | 2 187 | 100 | 3 118 |
Ammoniakk i fartøy | 13 | 1 209 | 13 | 1 209 |
Banebrytende maritim teknologi | 4 | 25 | 18 | 353 |
Forprosjekt Hydrogen til maritim transport | 0 | 0 | 15 | 14 |
Forprosjekt maritim teknologi | 8 | 4 | 21 | 9 |
Fullskala innovativ energi og klimateknologi | 0 | 0 | 16 | 511 |
Hydrogen i fartøy | 11 | 949 | 11 | 949 |
Pilotering av ny energi- og klimateknologi | 0 | 0 | 6 | 73 |
Energisystem | 39 | 2 484 | 126 | 2 701 |
Fleksibilitet i energisystemet | 35 | 150 | 37 | 167 |
Forprosjekt energi- og klimateknologi i industrien | 0 | 0 | 5 | 49 |
Fullskala innovativ energi og klimateknologi | 0 | 0 | 9 | 60 |
Havvind 2035 | 3 | 334 | 3 | 334 |
Konkurranse om støtte til småskala kommersielle flytende havvindprosjekter | 1 | 2 000 | 1 | 2 000 |
Konseptutredning for innovative energi- og klimaløsninger | 0 | 0 | 56 | 28 |
Pilotering av ny energi- og klimateknologi | 0 | 0 | 15 | 63 |
Tjenesteyting og sluttbruk | 6 | 51 | 65 | 548 |
Fleksibilitet i energisystemet | 4 | 31 | 21 | 290 |
Fullskala innovativ energi og klimateknologi | 0 | 0 | 7 | 50 |
Grønne forretningsmodeller og tjenester | 0 | 0 | 7 | 4 |
Introduksjon av ny teknologi i bygg og område | 0 | 0 | 8 | 75 |
Kommersiell utprøving av innovativ byggteknologi | 0 | 0 | 3 | 8 |
Ny klimateknologi i bygge- og anleggssektoren | 2 | 20 | 2 | 20 |
Pilotering av ny energi- og klimateknologi | 0 | 0 | 17 | 100 |
Totalsum | 110 | 6 373 | 392 | 11 138 |
Tabell 3.2.5.3: Tabellen viser antall prosjekter og kontraktsfestet støtte (MNOK) innen senfase teknologiutvikling i 2024, fordelt per sektor og program. Tallene er korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter.