Målindikator for klima
Målindikatoren for klima skal sammen med kvalitativ og kvantitativ rapportering indikere måloppnåelse.
Utslippsresultater i 2024
Enova skal fremme reduksjon av klimagassutslipp og dermed bidra til å oppfylle Norges klimaforpliktelser for 2030. Utslippsresultatet består av summen av endringer i ikke-kvotepliktige klimagassutslipp som følge av
Beregningen tar utgangspunkt i utslippskoeffisienter for de ulike energibærerne som er involvert i tiltaket. Utslippsresultatet måles i tonn CO2-ekvivalenter per år. Omregning til tonn CO2-ekvivalenter skjer ved bruk av internasjonalt anerkjente GWP faktorer (Global Warming Potential). I 2024 har Enova støttet prosjekter som forventes å redusere ikke-kvotepliktige utslipp med omtrent 536 000 tonn CO2-ekvivalenter (se figur 3.2.4.1). Det tilsvarer nesten halvparten av utslippene fra innenriks luftfart, eller 1,15 ganger utslippene til Trondheim kommune i 2023.
I 2024 har Enova støttet prosjekter som kan redusere ikke-kvotepliktige utslipp med om lag 536 000 tonn CO2-ekvivalenter.
165 enkeltprosjekter i industrien bidrar med klimagassreduksjoner på om lag 249 000 tonn CO2-ekvivalenter i 2024. Neste 90 prosent av utslippsresultatet fra denne sektoren er fra støtte til produksjon av biogass, mens flertallet av prosjektene kommer fra programmet Klima- og energisatsinger i industrien.
I transportsektoren er utslippsresultatene fordelt over langt flere prosjekter. Enova har støttet over 1 400 prosjekter som forventes å redusere utslippene med 256 000 tonn CO2-ekvivalenter. Nærmere 60 prosent av det totale utslippsresultatet fra denne sektoren kommer fra støtte til ammoniakk i fartøy. Støtte til tunge nullutslippskjøretøy over Nullutslippsfondet utgjør det store volumet av tiltak med over 40 prosent av alle prosjektene innen transportsektoren.
Det er også oppnådd utslippsresultater på over 19 000 tonn CO2-ekvivalenter fra prosjekter innen Energisystem. Disse følger i hovedsak av konverteringer av varmesentraler fra fossile energibærere til bioenergi eller varmepumper.
Sektor | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Totalt |
---|---|---|---|---|---|
Industri | 70 | 173 | 65 | 249 | 557 |
Transport | 147 | 257 | 205 | 256 | 865 |
Energisystemet | 7 | 7 | 17 | 19 | 51 |
Tjenesteyting og sluttbruk | 0 | 1 | 1 | 11 | 13 |
Totalt | 224 | 439 | 287 | 536 | 1 486 |
Tabell 3.2.4.1: Tabellen viser utslippsresultat (CO2-ekv.) fra prosjekter i ikke kvotepliktig anlegg tildelt støtte i perioden 2021-2024. Resultatene er fordelt per sektor og korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter.
I avtaleperioden 2021-2024 var det et mål om å oppnå utslippsresultater på 1,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Enova har i avtaleperioden vedtatt støtte til prosjekter som ville oppnådd et
År (ktonn CO2-ekv.) | 2024 | Totalt 2021-2024 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Sektor | Opprinnelig resultat | Resultat korrigert for kanselleringer | Resultat korrigert for sluttrapporterte resultater | Opprinnelig resultat | Resultat korrigert for kanselleringer | Resultat korrigert for sluttrapporterte resultater |
Industri | 249 | 249 | 249 | 714 | 558 | 557 |
Transport | 292 | 256 | 256 | 1 160 | 892 | 865 |
Tjenesteyting og sluttbruk | 11 | 11 | 11 | 12 | 12 | 13 |
Energisystemet | 33 | 19 | 19 | 74 | 52 | 51 |
Total | 585 | 536 | 536 | 1 960 | 1 514 | 1 486 |
Tabell 3.2.4.2: Tabellen viser utvikling i forventede utslippsresultater (CO2-ekv.) målt fra forventet resultat på vedtakstidspunkt, resultat korrigert for kansellerte prosjekter og resultat korrigert for sluttrapporterte prosjekter.
Kvotepliktige utslipp
Enova støtter også tiltak som bidrar til forsyningssikkerhet og innovasjon i kvotepliktige anlegg, og det beregnes også utslippsresultater fra disse tiltakene.
I 2024 ble det støttet 19 prosjekter i kvotepliktige anlegg. Herfra forventes et årlig bidrag på om lag 10 000 tonn CO2-ekvivalenter i utslippsreduksjoner.
På kort sikt vil imidlertid reduserte kvotepliktige utslipp ett sted kunne utlignes av økte utslipp et annet sted – siden det totale utslippet er bestemt innenfor kvotesystemet. Utslippene som er omfattet av kvoteplikt innenfor EUs kvotesystem, regnes derfor ikke med i Enovas utslippsresultater. Tabell 3.2.4.3 gir oversikt over antall prosjekter, vedtatt støtte og reduserte klimagassutslipp ved kvotepliktige anlegg for 2024.
Kvotepliktige ETS | Antall vedtatte prosjekter | Disponert (MNOK) | Klimaresultat (ktonn CO₂-ekv.) justert for sluttrapport |
---|---|---|---|
Kvotepliktig | 19 | 297 | 0 |
Energisystemet | 2 | 10 | 0 |
Industri | 17 | 287 | 0 |
Ikke kvotepliktig | 4 521 | 11 325 | 536 |
Totalt | 4 540 | 11 622 | 536 |
Tabell 3.2.4.3: Tabellen viser antall prosjekter i 2024 der Enova støttet tiltak ved kvotepliktige anlegg i henhold til EU Emissions Trading System (EU-ETS), samt vedtatte støtte og klimaresultat (CO2-ekv.). Enovatilskuddet er ikke inkludert i oversikten. Kilde: www.norskeutslipp.no
Nullutslippsfondet
Siden 2019 har Enova forvaltet et Nullutslippsfond for næringstransport, finansiert over statsbudsjettet. Fondets formål er å redusere klimagassutslipp fra næringstransport, og bidra til omstillingen til lavutslippssamfunnet. Dette skal skje ved å øke takten i markedsintroduksjon og -vekst av tilgjengelig nullutslippsteknologi i næringskjøretøy og -fartøy. I 2024 er det prosjekter innen maritim transport som utgjør den største andelen av de disponerte midlene fra Nullutslippsfondet – hovedsakelig innen støtte til ammoniakk, hydrogen og batteri i fartøy. Betydelige midler er også tildelt tiltak innen landtransport. Blant tiltakene i denne satsningen er tunge nullutslippskjøretøy sentral. Tabell 3.2.4.4 gir oversikt over Nullutslippsfondets disponeringer.
Program | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Totalt |
---|---|---|---|---|---|
Ammoniakk i fartøy | 0 | 0 | 0 | 1 209 | 1 209 |
Batteri i fartøy | 356 | 436 | 465 | 0 | 1 257 |
Batteri i nullutslippsskip | 0 | 0 | 0 | 375 | 375 |
Elektrifisering av sjøtransport | 290 | 216 | 193 | 295 | 993 |
Energi- og klimatiltak i landtransport | 253 | 293 | 189 | 0 | 735 |
Hydrogen i fartøy | 0 | 0 | 0 | 949 | 949 |
Installasjon av landstrømsystem i eksisterende fartøy | 6 | 2 | 5 | 2 | 15 |
Nullutslippsfond Elvarebil | 99 | 101 | 80 | 0 | 279 |
Nullutslippsfond Lader til elvarebil | 3 | 2 | 2 | 1 | 8 |
Tunge kjøretøy | 132 | 235 | 448 | 103 | 917 |
Tunge nullutslippskjøretøy | 0 | 0 | 0 | 724 | 724 |
Totalt | 1 138 | 1 285 | 1 381 | 3 658 | 7 461 |
Tabell 3.2.4.4: Tabellen viser disponeringer (MNOK) innenfor tidlig markedsintroduksjon i næringstransporten, Nullutslippsfondet, med formål om å redusere klimagassutslipp fra næringstransport og bidra til raskere omstilling til lavutslippssamfunnet gjennom raskere markedsintroduksjon og -vekst av nullutslippsteknologi i næringskjøretøy og -fartøy.
Prosjekter knyttet til infrastruktur
Enova skal bidra til utvikling av drivstoffinfrastruktur for utslippsfri transport. Dette omfatter elektrisitet, biogass og hydrogen. For infrastrukturprosjekter regner Enova utslippsresultatet med grunnlag i den antatte bruken av infrastrukturen der det forutsettes at sluttbruker som benytter infrastrukturen erstatter fossilbasert transport med det aktuelle utslippsfrie alternativet. For noen typer drivstoffinfrastruktur er det antatte bruksmønsteret svært usikkert. I disse tilfellene legger Enova an en konservativ tilnærming ved at det ikke registreres noe utslippsresultat. Dette året støttet Enova hele 259 prosjekter for etablering av bedriftslading for tunge kjøretøy med totalt 482 millioner kroner. Ytterligere 140 millioner kroner ble tildelt 137 prosjekter for etablering av mobile ladestasjoner for elektriske anleggsmaskiner og 32 prosjekter fikk til sammen 176 millioner i støtte gjennom tilbudet rettet mot underveislading for tunge kjøretøy.
År | 2024 | 2021-2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program | Antall prosjekter | Energiresultat (GWh)* | Klimaresultat (ktonn CO2-ekv)* | Kontraktsfestet støtte (MNOK)* | Antall prosjekter | Energiresultat (GWh) | Klimaresultat (ktonn CO2-ekv) | Kontraktsfestet støtte (MNOK) |
Bedriftslading for tunge kjøretøy | 259 | 0 | 0 | 482 | 348 | 0 | 0 | 605 |
Energi og klimatiltak i landtransport | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 | 0 | 0 | 93 |
Forprosjektstøtte til infrastruktur for strøm til havneopphold og lading | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 7 |
Infrastruktur kommunale og fylkeskommunale transporttjenester | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 | 94 | 23 | 130 |
Installasjon av landstrømsystem i eksisterende fartøy | 7 | 0 | 0 | 2 | 75 | 0 | 0 | 15 |
Investeringsstøtte for infrastruktur til strøm for havneopphold og lading | 17 | 59 | 16 | 139 | 44 | 138 | 37 | 357 |
Mobile ladestasjoner for elektriske anleggsmaskiner | 137 | 0 | 0 | 140 | 263 | 0 | 0 | 225 |
Nullutslippsfond Lader til elvarebil | 69 | 0 | 0 | 1 | 968 | 0 | 0 | 8 |
Områdeutbygging av ladeinfrastruktur for elbil | 0 | 0 | 0 | 0 | 72 | 0 | 0 | 99 |
Underveislading for tunge kjøretøy | 32 | 0 | 0 | 175 | 51 | 0 | 0 | 228 |
Total | 521 | 59 | 16 | 939 | 1 879 | 232 | 60 | 1 767 |
Tabell 3.2.4.5: Tabellen viser antall prosjekter tildelt støtte innenfor Enovas programmer rettet mot utslippsfri land- og sjøtransport i perioden 2021-2024. For områdeutbygging av ladeinfrastruktur for elbil og Energi- og klimatiltak i landtransport (biogassfyllestasjoner) beregnes ikke energi- og klimaresultat. Resultatene er justert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter. *For landstrøm beregnes et årlig teoretisk energi- og klimapotensial basert på havnas anløpsstatistikk, fartøyenes gjennomsnittlige effektbehov og potensiell tilkoblingstid i havn.