Skip to main content
3.2.4

Målindikator for klima

Målindikatoren for klima skal sammen med kvalitativ og kvantitativ rapportering indikere måloppnåelse.

Utslippsresultater i 2024

Enova skal fremme reduksjon av klimagassutslipp og dermed bidra til å oppfylle Norges klimaforpliktelser for 2030. Utslippsresultatet består av summen av endringer i ikke-kvotepliktige klimagassutslipp som følge av

i prosjektene Enova har støttet.

Beregningen tar utgangspunkt i utslippskoeffisienter for de ulike energibærerne som er involvert i tiltaket. Utslippsresultatet måles i tonn CO2-ekvivalenter per år. Omregning til tonn CO2-ekvivalenter skjer ved bruk av internasjonalt anerkjente GWP faktorer (Global Warming Potential). I 2024 har Enova støttet prosjekter som forventes å redusere ikke-kvotepliktige utslipp med omtrent 536 000 tonn CO2-ekvivalenter (se figur 3.2.4.1). Det tilsvarer nesten halvparten av utslippene fra innenriks luftfart, eller 1,15 ganger utslippene til Trondheim kommune i 2023.

I 2024 har Enova støttet prosjekter som kan redusere ikke-kvotepliktige utslipp med om lag 536 000 tonn CO2-ekvivalenter.

Figur 3.2.4.1 Utvikling i utslippsresultater 2021-2024

Figur 3.2.4.1: Figuren viser akkumulerte forventede utslippsresultater (ktonn CO₂-ekv.) i prosjekter som er tildelt støtte fra Klima- og energifondet i 2021-2024. Resultatene er korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter.

165 enkeltprosjekter i industrien bidrar med klimagassreduksjoner på om lag 249 000 tonn CO2-ekvivalenter i 2024. Neste 90 prosent av utslippsresultatet fra denne sektoren er fra støtte til produksjon av biogass, mens flertallet av prosjektene kommer fra programmet Klima- og energisatsinger i industrien.

I transportsektoren er utslippsresultatene fordelt over langt flere prosjekter. Enova har støttet over 1 400 prosjekter som forventes å redusere utslippene med 256 000 tonn CO2-ekvivalenter. Nærmere 60 prosent av det totale utslippsresultatet fra denne sektoren kommer fra støtte til ammoniakk i fartøy. Støtte til tunge nullutslippskjøretøy over Nullutslippsfondet utgjør det store volumet av tiltak med over 40 prosent av alle prosjektene innen transportsektoren.

Det er også oppnådd utslippsresultater på over 19 000 tonn CO2-ekvivalenter fra prosjekter innen Energisystem. Disse følger i hovedsak av konverteringer av varmesentraler fra fossile energibærere til bioenergi eller varmepumper.

Tabell 3.2.4.1 Utslippsresultater

Sektor 2021 2022 2023 2024 Totalt
Industri 70 173 65 249 557
Transport 147 257 205 256 865
Energisystemet 7 7 17 19 51
Tjenesteyting og sluttbruk 0 1 1 11 13
Totalt 224 439 287 536 1 486

Tabell 3.2.4.1: Tabellen viser utslippsresultat (CO2-ekv.) fra prosjekter i ikke kvotepliktig anlegg tildelt støtte i perioden 2021-2024. Resultatene er fordelt per sektor og korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter.

I avtaleperioden 2021-2024 var det et mål om å oppnå utslippsresultater på 1,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Enova har i avtaleperioden vedtatt støtte til prosjekter som ville oppnådd et

på i underkant to millioner tonn CO2-ekvivalenter. Som følge av kanselleringer av prosjekter som ble tildelt støtte tidligere i avtaleperioden, havner det endelige utslippsresultatet for avtaleperioden på i underkant av 1,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter, se tabell 3.2.4.2.

Tabell 3.2.4.2 Utvikling i utslippsresultater 2021-2024

År (ktonn CO2-ekv.) 2024 Totalt 2021-2024
Sektor Opprinnelig resultat Resultat korrigert for kanselleringer Resultat korrigert for sluttrapporterte resultater Opprinnelig resultat Resultat korrigert for kanselleringer Resultat korrigert for sluttrapporterte resultater
Industri 249 249 249 714 558 557
Transport 292 256 256 1 160 892 865
Tjenesteyting og sluttbruk 11 11 11 12 12 13
Energisystemet 33 19 19 74 52 51
Total 585 536 536 1 960 1 514 1 486

Tabell 3.2.4.2: Tabellen viser utvikling i forventede utslippsresultater (CO2-ekv.) målt fra forventet resultat på vedtakstidspunkt, resultat korrigert for kansellerte prosjekter og resultat korrigert for sluttrapporterte prosjekter.

Kvotepliktige utslipp

Enova støtter også tiltak som bidrar til forsyningssikkerhet og innovasjon i kvotepliktige anlegg, og det beregnes også utslippsresultater fra disse tiltakene.

I 2024 ble det støttet 19 prosjekter i kvotepliktige anlegg. Herfra forventes et årlig bidrag på om lag 10 000 tonn CO2-ekvivalenter i utslippsreduksjoner.

På kort sikt vil imidlertid reduserte kvotepliktige utslipp ett sted kunne utlignes av økte utslipp et annet sted – siden det totale utslippet er bestemt innenfor kvotesystemet. Utslippene som er omfattet av kvoteplikt innenfor EUs kvotesystem, regnes derfor ikke med i Enovas utslippsresultater. Tabell 3.2.4.3 gir oversikt over antall prosjekter, vedtatt støtte og reduserte klimagassutslipp ved kvotepliktige anlegg for 2024.

Tabell 3.2.4.3 Kvotepliktige utslippsreduksjoner

Kvotepliktige ETS Antall vedtatte prosjekter Disponert (MNOK) Klimaresultat (ktonn CO₂-ekv.) justert for sluttrapport
Kvotepliktig 19 297 0
Energisystemet 2 10 0
Industri 17 287 0
Ikke kvotepliktig 4 521 11 325 536
Totalt 4 540 11 622 536

Tabell 3.2.4.3: Tabellen viser antall prosjekter i 2024 der Enova støttet tiltak ved kvotepliktige anlegg i henhold til EU Emissions Trading System (EU-ETS), samt vedtatte støtte og klimaresultat (CO2-ekv.). Enovatilskuddet er ikke inkludert i oversikten. Kilde: www.norskeutslipp.no

Nullutslippsfondet

Siden 2019 har Enova forvaltet et Nullutslippsfond for næringstransport, finansiert over statsbudsjettet. Fondets formål er å redusere klimagassutslipp fra næringstransport, og bidra til omstillingen til lavutslippssamfunnet. Dette skal skje ved å øke takten i markedsintroduksjon og -vekst av tilgjengelig nullutslippsteknologi i næringskjøretøy og -fartøy. I 2024 er det prosjekter innen maritim transport som utgjør den største andelen av de disponerte midlene fra Nullutslippsfondet – hovedsakelig innen støtte til ammoniakk, hydrogen og batteri i fartøy. Betydelige midler er også tildelt tiltak innen landtransport. Blant tiltakene i denne satsningen er tunge nullutslippskjøretøy sentral. Tabell 3.2.4.4 gir oversikt over Nullutslippsfondets disponeringer.

Tabell 3.2.4.4 Disponeringer i Nullutslippsfondet 2021-2024

Program 2021 2022 2023 2024 Totalt
Ammoniakk i fartøy 0 0 0 1 209 1 209
Batteri i fartøy 356 436 465 0 1 257
Batteri i nullutslippsskip 0 0 0 375 375
Elektrifisering av sjøtransport 290 216 193 295 993
Energi- og klimatiltak i landtransport 253 293 189 0 735
Hydrogen i fartøy 0 0 0 949 949
Installasjon av landstrømsystem i eksisterende fartøy 6 2 5 2 15
Nullutslippsfond Elvarebil 99 101 80 0 279
Nullutslippsfond Lader til elvarebil 3 2 2 1 8
Tunge kjøretøy 132 235 448 103 917
Tunge nullutslippskjøretøy 0 0 0 724 724
Totalt 1 138 1 285 1 381 3 658 7 461

Tabell 3.2.4.4: Tabellen viser disponeringer (MNOK) innenfor tidlig markedsintroduksjon i næringstransporten, Nullutslippsfondet, med formål om å redusere klimagassutslipp fra næringstransport og bidra til raskere omstilling til lavutslippssamfunnet gjennom raskere markedsintroduksjon og -vekst av nullutslippsteknologi i næringskjøretøy og -fartøy.

Prosjekter knyttet til infrastruktur

Enova skal bidra til utvikling av drivstoffinfrastruktur for utslippsfri transport. Dette omfatter elektrisitet, biogass og hydrogen. For infrastrukturprosjekter regner Enova utslippsresultatet med grunnlag i den antatte bruken av infrastrukturen der det forutsettes at sluttbruker som benytter infrastrukturen erstatter fossilbasert transport med det aktuelle utslippsfrie alternativet. For noen typer drivstoffinfrastruktur er det antatte bruksmønsteret svært usikkert. I disse tilfellene legger Enova an en konservativ tilnærming ved at det ikke registreres noe utslippsresultat. Dette året støttet Enova hele 259 prosjekter for etablering av bedriftslading for tunge kjøretøy med totalt 482 millioner kroner. Ytterligere 140 millioner kroner ble tildelt 137 prosjekter for etablering av mobile ladestasjoner for elektriske anleggsmaskiner og 32 prosjekter fikk til sammen 176 millioner i støtte gjennom tilbudet rettet mot underveislading for tunge kjøretøy.

Tabell 3.2.4.5 Drivstoffinfrastruktur for utslippsfri land- og sjøtransport 2021-2024

År 2024 2021-2024
Program Antall prosjekter Energiresultat (GWh)* Klimaresultat (ktonn CO2-ekv)* Kontraktsfestet støtte (MNOK)* Antall prosjekter Energiresultat (GWh) Klimaresultat (ktonn CO2-ekv) Kontraktsfestet støtte (MNOK)
Bedriftslading for tunge kjøretøy 259 0 0 482 348 0 0 605
Energi og klimatiltak i landtransport 0 0 0 0 16 0 0 93
Forprosjektstøtte til infrastruktur for strøm til havneopphold og lading 0 0 0 0 30 0 0 7
Infrastruktur kommunale og fylkeskommunale transporttjenester 0 0 0 0 12 94 23 130
Installasjon av landstrømsystem i eksisterende fartøy 7 0 0 2 75 0 0 15
Investeringsstøtte for infrastruktur til strøm for havneopphold og lading 17 59 16 139 44 138 37 357
Mobile ladestasjoner for elektriske anleggsmaskiner 137 0 0 140 263 0 0 225
Nullutslippsfond Lader til elvarebil 69 0 0 1 968 0 0 8
Områdeutbygging av ladeinfrastruktur for elbil 0 0 0 0 72 0 0 99
Underveislading for tunge kjøretøy 32 0 0 175 51 0 0 228
Total 521 59 16 939 1 879 232 60 1 767

Tabell 3.2.4.5: Tabellen viser antall prosjekter tildelt støtte innenfor Enovas programmer rettet mot utslippsfri land- og sjøtransport i perioden 2021-2024. For områdeutbygging av ladeinfrastruktur for elbil og Energi- og klimatiltak i landtransport (biogassfyllestasjoner) beregnes ikke energi- og klimaresultat. Resultatene er justert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter. *For landstrøm beregnes et årlig teoretisk energi- og klimapotensial basert på havnas anløpsstatistikk, fartøyenes gjennomsnittlige effektbehov og potensiell tilkoblingstid i havn.