Årsberetning for Enova SF 2024
Årsberetning 2024 Enova SF
Enova SF (Enova) er et statsforetak eid av Klima- og miljødepartementet (KLD). Vi ble stiftet 22. juni 2001, og er lokalisert i Trondheim. Vår viktigste oppgave er å bidra til at Norge når klimaforpliktelsene våre og omstiller oss til et lavutslippssamfunn.
Enova forvalter
Sentrale forhold 2024
2024 var det siste året av fireårsavtalen 2021-2024 med KLD. Enova skal støtte de som utvikler ny klimavennlig teknologi, og de som går foran ved å ta det i bruk. Når pris og risiko er redusert, og teknologien har fått fotfeste i markedet, trekker vi oss ut.
Det viktigste virkemidlet vårt er finansiering i form av investeringsstøtte til prosjekter i ulike markeder. I statsbudsjettet ble Klima- og energifondet i 2024 tilført 8,4 milliarder kroner (2023: 5,6 milliarder kroner), en økning på rundt 50% fra året før. Vi opplever fortsatt stor interesse for å investere i klimaprosjekter. I 2024 utgjorde støtten 11,6 mrd. kr (2023: 6,0 mrd. kr), som er tilnærmet en dobling av tildelingene året før. Totalt kontraktsfestet vi forpliktelser på vegne av Klima- og energifondet for 12,0 mrd. kr (2023: 6,3 mrd. kr), inkludert administrasjonshonorar og øvrige avtalefestede aktiviteter. Transportsektoren er den sektoren som er blitt tildelt mest støtte i 2024 med 4,7 mrd. kroner.
Med et utvidet oppdrag og et høyere aktivitetsnivå har vi i 2024 sett behovet for å utvikle organisasjonen og har gjennom året ønsket flere nye medarbeidere velkommen. Samtidig er det i året som har gått arbeidet med å forberede organisasjonen for ny avtaleperiode med oppdatert strategisk retning. Ny avtale om forvaltningen av Klima- og energifondet ble undertegnet i desember 2024.
Det henvises til Enovas årsrapport for videre informasjon om forvaltningen av Klima- og energifondet.
Redegjørelse for årsregnskapet
Enova mottar driftsinntekter i form av administrasjonshonorar for forvaltning av Klima- og energifondet, som fastsettes av KLD. Samlet administrasjonshonorar i 2024 var 220,8 mnok. (eksklusiv mva). Denne rammen dekker ordinær drift av Enova SF, samt administrering av Energitilskuddsordningen (2,2 mnok) og Nærvarmeordningen (0,1 mnok). I tillegg er det inntektsført periodiserte prosjektmidler knyttet til Prosjekt42, Enovas program for helhetlig virksomhetsstyring og organisasjonsutvikling i perioden 2017-2023, på til sammen 2,7 mnok.
Driftskostnadene for 2024 er på totalt 216,6 mnok. Dette tilsvarer en økning på 16,9 mnok (8,4 %) sammenlignet med 2023. Lønnskostnader står for nærmere to tredjedeler av driftskostnadene og har økt med 16,7% sammenlignet med året før. Økningen i lønnskostnader skyldes behov forankret i økte tildelinger og økt aktivitet. Tilførte midler til Klima- og energifondet har siden første år i avtaleperioden (2021) økt med 153 %.
Et mål for Enova har vært å ansette enkelte stillinger i stedet for å benytte eksterne konsulenter. Dette har blant annet resultert i lavere kostnader til konsulenttjenester i 2024 sammenlignet med 2023.
IT-kostnader er den nest største kostnadsposten etter lønnskostnader og utgjør 15% av totale driftskostnader. Det har vært en liten reduksjon i IT-kostnadene fra 2023 til 2024 som skyldes at det i 2023 ble foretatt et større arbeid med vedlikehold av våre fagsystemer som økte kostnadene til drift og vedlikehold. Dette arbeidet har ikke vært behov for å gjenta i 2024.
Utover kostnader til lønn, konsulenttjenester og IT har øvrige driftskostnader hatt en netto økning på 2,6 mnok sammenlignet med 2023. Denne økningen skyldes i all hovedsak økning i husleie pga. utvidet lokaleleie som følge av flere ansatte.
Resultat for 2024 viser et overskudd på 9 833 869 kroner.
Selskapets totalkapital per 31.12.24 var 106,1 mnok og sum egenkapital var 56,3 mnok, tilsvarende en egenkapitalandel på 53,0% % (2023: 45,2 %). Likviditetsbeholdning utgjorde 86,9 mnok, som anses som god likviditet. Endring i langsiktig gjeld kommer av forskuddsbetalt tilskudd til Prosjekt42. Det balanseførte tilskuddet vil reduseres og derav inntektsføres i takt med avskrivningskostnader av aktiverte prosjektkostnader.
Risikostyring og internkontroll
Enova har gjennom policy for helhetlig risikostyring implementert COSO-rammeverket for helhetlig risikostyring (ERM) og trelinjemodellen for å strukturere samhandling og ansvarsområder i nøkkelfunksjoner og ledelse. Dette skal sikre at vi når våre mål og holder risiko innenfor styrets definerte rammer. Risikostyring står sentralt i alle deler av virksomhetsstyringen. Dette omfatter:
- Målsetting og strategiutvikling: Enova sikrer at strategiske mål er klart definerte og basert på solide kunnskapsgrunnlag. Risikostyring er integrert i prosessen for å utvikle og nå disse målene.
- Arbeidsprosesser og rutiner: Enova har etablert solide prosesser for prosesser for å identifisere, vurdere og håndtere risiko, for å ivareta at våre arbeidsprosesser er i samsvar med interne policyer, retningslinjer og eksterne regelverk.
- Utviklingsprosjekter og anskaffelser: Risikostyring gjennomføres i forbindelse med utvikling og anskaffelser for å sikre at disse er i tråd med overordnede mål og risikotoleranser.
- Løpende rapportering og oppfølging: Det er etablert prosesser for rapportering og oppfølging av risiko, som skal gi ledelsen og styret innsikt i og kontroll over risikonivået i foretaket.
Gjennom underliggende retningslinjer, rutiner og malverk identifiserer, vurderer og håndterer vi følgende risikotyper:
- Strategisk risiko (herunder også risiko knyttet til kommunikasjon, marked, teknologisk utvikling og politikk og politiske rammebetingelser)
- Finansiell risiko
- Operasjonell risiko
- Informasjons- og cybersikkerhetsrisiko
- Mislighetsrisiko
- Etterlevelsesrisiko
Styret fastsetter årlig risikotoleranser for hver risikotype. Risikotoleransene definerer akseptabel balanse mellom risiko og forventet måloppnåelse.
Organisasjon og arbeidsmiljø
Oppdraget vi har fått stiller store krav til oss som kunnskapsbedrift. I tillegg til å forvalte midlene på en forsvarlig måte, skal vi kontinuerlig utvikle oss som organisasjon slik at vi kan nå målene våre både på kort og lang sikt.
Godt samspill innad i virksomheten er avgjørende for å nå mål. I Enova har vi mange arbeidsprosesser hvor vi er avhengig av hverandre. Vi driver styrkebasert ledelse for å underbygge den enkeltes styrker og behov for å utvikle seg og prestere godt, og vi erfarer at dette gir grunnlag for et godt samspill og effektiv ressursutnyttelse.
For å ha innsikt i medarbeideropplevelsen gjennomføres årlig en medarbeiderundersøkelse. Resultatene på organisasjonsnivå viser en liten tilbakegang sammenlignet med fjorårets resultater, som var historisk høye. Undersøkelsen viser at ansatte erfarer en relativt stor arbeidsmengde og krav til læring. Det får imidlertid ikke utslag på graden av utmattelse. Det rapporteres om organisasjonsressurser som forebygger negative effekter av at tempoet oppleves høyt. Resultatene viser at arbeidsgleden er høy og kollegastøtten er sterk, og ansatte rapporterer jevnt over at de er fornøyde med nærmeste leder. Samtidig ser vi tydelig utviklingsområder knyttet til forholdet mellom overordnet ledelse og mellomledernivået. Vi er i gang med å forstå hva som kreves av ledelse på ulike nivå, som en større og mer mangfoldig virksomhet, og vil iverksette initiativer i 2025 for å utvikle oss i riktig retning.
Kompetanseutvikling er svært viktig for Enova, og vi har i 2024 gjennomført et program i samarbeid med Administrativt Forskningsfond ved Norges Handelshøyskole (AFF) for å styrke Enovas evne til utvikling og endring. Programmet har fokusert på å skape felles forståelse av strategisk ledelse, bedre samarbeid på tvers av avdelinger, og hvordan balansere drift med innovasjon og utvikling. Som del av høstens strategiarbeid har vi brukt tid med hele organisasjonen til å diskutere hvordan vi kan møte en økende endringstakt i den omskiftelige verden vi lever i. Vi har også identifisert, kartlagt og forbedret arbeidsprosesser og strukturer for mer målrettet og strategisk styring av statsforetaket. Slik kan vi bli bedre koordinert som en større virksomhet.
Samtidig har vi gjennomført flere
Vi har en policy om at det ikke skal forekomme forskjellsbehandling eller diskriminering av noe slag, og vi anerkjenner verdien av likestilling og mangfold på arbeidsplassen. Vi har publisert vår likestillingsredegjørelse på våre hjemmesider. Det samlede sykefraværet for 2024 var på 5,4 prosent. Herav utgjorde sykdom med sykemelding 4,5 prosent og egenmeldt sykefravær 0,9 prosent. Det er ikke rapportert om arbeidsuhell eller ulykker i løpet av 2024. Enova er en IA-bedrift og tilrettelegger arbeidssituasjonen for sykemeldte. Arbeidsmiljøutvalget i Enova har avholdt fire møter i 2024.
Ved utgangen av 2024 hadde vi 110 fast ansatte medarbeidere, fordelt på 55 kvinner og 55 menn. Gjennomsnittsalderen er 44,4 år. Utdannings- og erfaringsbakgrunnen varierer innen mange fagområder. Turnover for 2024 var på 8,57 prosent, som er en nedgang på 1,37 prosent fra fjoråret. 2024 har vært kjennetegnet av en stor vekst i bemanningen.
I løpet av året har vi hatt gleden av å ønske 23 nye medarbeidere velkommen. Den største utfordringen har vært å rekruttere til stillinger som krever digital spisskompetanse. Selv om det er stor konkurranse i markedet om disse talentene, har vi likevel lykkes med å tiltrekke oss flere meget godt kvalifiserte søkere. Vi har også hatt en sterkere innsats i profileringen av Enova som arbeidsplass. Gjennom økt aktivitet og synlighet i sosiale medier, på våre nettsider, og ved økt deltakelse på fysiske arenaer, håper vi å tydeliggjøre hvem vi er, hva vi gjør, og hva vi kan tilby. Dette vil bidra til å tiltrekke oss de beste hodene og sikre at vi forblir en attraktiv arbeidsgiver i fremtiden.
Samfunnsansvar
Enova skaper livskraftig forandring. Det innebærer at vi bidrar til varige endringer i tilbud og etterspørsel etter effektive og fornybare energi- og klimaløsninger. Vi bidrar til å redusere utslippene av klimagasser og til økt teknologiutvikling og innovasjon. Vi fremmer økt kunnskap i samfunnet om mulighetene for å ta i bruk energieffektive og miljø- og klimavennlige løsninger.
Vi arbeider aktivt med bevisstgjøring rundt våre etiske retningslinjer. Sammen med verdiene våre skal det fungere som en rettesnor i vår atferd. Dette står sentralt i organisasjons- og lederutviklingen. Vi har en aktiv tilnærming til at det vi gjør skal være transparent og åpent, og vi jobber aktivt for et godt ytringsklima i organisasjonen. Arbeidet med etikk, verdier og psykologisk trygghet skal være en viktig del av vårt kontinuerlige arbeid med kultur og medarbeidere. Tilsvarende vil vi i våre innkjøpsprosesser stille krav om etisk handel og å unngå sosial dumping. Vi ønsker at våre leverandører har klare klimaambisjoner og tilrettelegger for sosial integrering. Vi ønsker også å tilrettelegge for praksisplasser for personer med spesielle oppfølgingsbehov i samarbeid med NAV.
Aktivitets- og redegjørelsesplikt for universell utforming av IKT under likestillings- og diskrimineringsloven § 19 a.
I henhold til likestillings- og diskrimineringsloven § 19 a. er Enova forpliktet til å offentliggjøre en tilgjengelighetserklæring på UU-status (uustatus.no), som til enhver tid skal være tilgjengelig for allmennheten. Lenken til erklæringen skal være synlig i nettsidens bunntekst.
På rapporteringstidspunktet oppfyller Enova kravene knyttet til oppdatert tilgjengelighetserklæring. Status for forbedringsarbeidet og oppdatert erklæring for 2024 inkluderer følgende punkter:
•Alle avvik som ble identifisert på Enova.no i 2023 ble rettet som del av en hovedrevisjon. I 2024 har man hatt en kontinuerlig oppfølging av tilstanden for de åpne nettsidene, og erklæringen er oppdatert i samsvar med dette.
•Det gjenstår fortsatt noen avvik i innlogget sone, hovedsakelig knyttet til Enovatilskuddet og søknadssenteret for næringskunder.
•Avvikene er kontinuerlig under vurdering i prioriteringene for disse systemene.
Det sentrale tiltaket for videre utvikling er å etablere et felles komponentbibliotek og designsystem, og å legge til rette for koordinering i tråd med felles, offentlige prinsipper. Tiltaket er under arbeid, og det er ansatt en intern design lead for å systematisere oppfølgingen bedre.
Åpenhetsloven
Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven) trådte i kraft 1. juli 2022. Lovens formål er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmenheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Større virksomheter og statsforetak skal dermed være mer åpne og transparente om hvordan driften påvirker verden rundt oss.
Enova respekterer menneskerettighetene slik de kommer frem av internasjonale konvensjoner og norsk lov, og arbeider systematisk for å bidra til å overholde disse. Etter åpenhetsloven gjennomfører Enova aktsomhetsvurderinger av leverandører og forretningspartnere for å kartlegge, stanse, forebygge og begrense brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Videre forholder vi oss til vårt interne regelverk etter åpenhetsloven, som er forankret av styret.
Siste redegjørelse for aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven finner du på Enovas hjemmesider (PDF).
Enova forsøker å minimere bedriftens påvirkning på det ytre miljø. Våre lokaler i Powerhouse fungerer godt både med hensyn til energibruk og klimaavtrykk.
Lønn og annen godtgjørelse til ledende ansatte
For å tiltrekke og beholde dyktige og kompetente medarbeidere er Enova opptatt av å tilby konkurransedyktige vilkår, uten å være lønnsledende. Dette gjelder for alle ansatte uavhengig av organisatorisk nivå.
Lønn og annen godtgjørelse til ledende ansatte i Enova SF består av tre deler:
•Ordinær lønn
• Annen godtgjørelse bestående av forsikringer (gruppeliv, reise og ulykke), elektronisk kommunikasjon og en fri avis.
• Pensjon
Ledende ansatte har samme vilkår for godtgjørelser og pensjon som øvrige ansatte i selskapet. Enova SF har ikke avtaler om etterlønn, bonuser eller aksjer og opsjoner. Selskapet følger fastsatte retningslinjer for lønn og andre godtgjørelser til ledende ansatte. Retningslinjene ble sist godkjent av Foretaksmøtet i juni 2023. For lønn og andre godtgjørelser i regnskapsåret 2024 vil det fremlegges en egen lønnsrapport for Foretaksmøte i juni 2025.
Framtidsutsikter
Det er nødvendig å økte tempoet i omstillingen, og hva Norge og verden gjør de neste årene blir avgjørende for om målene i Parisavtalen nås og for omstillingen av norsk økonomi. I denne omstillingen mot lavutslippssamfunnet har Enova fått en viktig rolle, og blir vist mer tillit gjennom utvidet mandat og større budsjetter. Dette understøttes av den nye avtalen for forvaltningen av Klima- og energifondet i perioden 2025-2028 som ble undertegnet rett før jul.
Det nye ved inngangen til 2025 og kommende periode er en tydelig balanse mellom ambisjoner om reduserte utslipp av klimagasser, og hensynet til et velfungerende energisystem. Dette har alltid vært med oss, men i kommende periode forholder vi oss både til Energidepartementet og Klima- og miljødepartementet som formelle oppdragsgivere.
Enovas aktivitet skal bidra til å fremskynde utvikling og utbredelse av klima- og energiløsninger. Aktiviteten skal understøtte innovasjon i form av både utvikling av nye løsninger gjennom
Vi arbeider kontinuerlig for å ha en organisasjon som på best mulig måte kan løse det mandatet vi har fått. Enova som organisasjon må evne å utvikle seg og tenke nytt. Vi har gjennom året tatt nye steg i digitaliseringen som gjør oss i stand til å bli ytterligere datadrevet. Det er også godt å se at vi evner å tiltrekke oss nye talenter, som tar med seg verdifull kompetanse og engasjement inn i det Enova vi bygger for å løse oppdraget vårt i dag og i fremtiden.
Fortsatt drift
Årsoppgjøret er avlagt under forutsetning om fortsatt drift. Til grunn for antagelsen ligger et solid og langsiktig økonomisk grunnlag gjennom vedtektene for Klima- og energifondet og stiftelsesdokumentet for selskapet. Selskapet vurderes å være solid og med god likviditet.
Årsresultat og dekning
Enova SF hadde i 2024 et årsresultat på 9 833 869 kroner. Styret foreslår følgende dekning av årsresultatet i Enova SF:
Overføres til opptjent fri egenkapital - kroner 9 833 869
Trondheim, 19. februar 2025