Maritim transport i et klimaperspektiv
Sjøfart og fiske står for åtte prosent av det totale utslippet her til lands. Aldri før har andelen vært større. Å få ned utslippene, vil derfor være viktig.

Økte utslipp fra sjøfarten
Med nærmere fire tusen tonn CO₂-ekvivalenter i 2023, har sjøfart og fiske aldri hatt en større andel av utslippene her til lands. Dette tilsvarer åtte prosent av det totale utslippet i Norge.
Utslippene fra skipsfart økende, opp med halvannen prosent sammenlignet med året før. Vi har nå de største utslippene siden årtusenskiftet.
I tillegg kommer betydelige utslipp fra norskkontrollert flåte. Rederiforbundet slapp i mars 2024 for første gang en rapport om utslipp fra alle sine medlemmer. Dette gjelder de som seiler både i norsk farvann og internasjonalt. Ifølge «Konjunkturrapport 2024» ble utslippene beregnet til nærmere 24 millioner tonn CO2 årlig. Til sammenligning tilsvarer dette utslippet cirka halvparten av de samlede utslippene i Norge.

Likevel håp for fremtiden
Selv om utslippene er store og økende, skjer det samtidig mye i maritim sektor som gir håp for fremtiden. Det er store muligheter for betydelig kutt.
Enova har siden 2015 støttet maritim sektor med rundt åtte og en halv milliarder kroner. I tillegg har Enova støttet landanlegg for hydrogenbunkring med nærmere en milliard. Likevel: Store investeringskostnader og lang levetid, gjør sitt til at utskiftingen går sakte. Kun tre promille av verdensflåten er nullutslippsfartøy. For norskeide skip er andelen på to prosent.
Flere og flere norske fartøy bygges eller tilpasses med batterier om bord, og teknologien sprer seg til nye fartøyssegmenter. Fergesamband etableres med lav- og nullutslippsløsninger, som helelektriske eller plug-in-hybride ferger. Helelektriske, ladbare og batterihybride løsninger installeres også innenfor havbruk, fiskeri, oljeservice og cruise.
Det endelige valg av løsninger er ennå ikke avklart. Selv om elektrifisering, energieffektivisering og biodrivstoff kan redusere utslipp, er det nødvendig med overgang til nye drivstofftyper for å omstille skipsfarten. Hydrogen og ammoniakk som drivstoff kan bli viktige for å få til overgangen mot lavutslippsamfunnet. En økende andel skip bygges i dag som såkalt alternative fuel ready. Dette er skip som er tilrettelagt for senere ombygging til en annen teknologi. Dette alene er ikke tilstrekkelig, men likevel en viktig del av en utvikling i riktig retning.
Det endelige valg av løsninger er ennå ikke avklart.
I en god posisjon
Norsk maritim næring er godt posisjonert til å redusere sine klimagassutslipp. Det er et kompetanseledende klyngemiljø med aktører i verdensklasse som dekker hele verdikjeden. Norge kan lede omstillingen i maritim sektor, og bidra til en global omstilling. Slik kan vi befeste posisjonen som en ledende sjøfartsnasjon også i lavutslippssamfunnet.
