Skip to main content
4.4.1

Maritim transport i et klimaperspektiv

Sjøfart og fiske står for åtte prosent av det totale utslippet her til lands. Aldri før har andelen vært større. Å få ned utslippene, vil derfor være viktig.

Et fartøy på sjøen sett delvis ovenfra idet nærmer seg rett imot.

Økte utslipp fra sjøfarten

Med nærmere fire tusen tonn CO₂-ekvivalenter i 2023, har sjøfart og fiske aldri hatt en større andel av utslippene her til lands. Dette tilsvarer åtte prosent av det totale utslippet i Norge.

Utslippene fra skipsfart økende, opp med halvannen prosent sammenlignet med året før. Vi har nå de største utslippene siden årtusenskiftet.

I tillegg kommer betydelige utslipp fra norskkontrollert flåte. Rederiforbundet slapp i mars 2024 for første gang en rapport om utslipp fra alle sine medlemmer. Dette gjelder de som seiler både i norsk farvann og internasjonalt. Ifølge «Konjunkturrapport 2024» ble utslippene beregnet til nærmere 24 millioner tonn CO2 årlig. Til sammenligning tilsvarer dette utslippet cirka halvparten av de samlede utslippene i Norge.

Maskindeler på innsiden av et fartøy.

Likevel håp for fremtiden

Selv om utslippene er store og økende, skjer det samtidig mye i maritim sektor som gir håp for fremtiden. Det er store muligheter for betydelig kutt.

Enova har siden 2015 støttet maritim sektor med rundt åtte og en halv milliarder kroner. I tillegg har Enova støttet landanlegg for hydrogenbunkring med nærmere en milliard. Likevel: Store investeringskostnader og lang levetid, gjør sitt til at utskiftingen går sakte. Kun tre promille av verdensflåten er nullutslippsfartøy. For norskeide skip er andelen på to prosent.

Flere og flere norske fartøy bygges eller tilpasses med batterier om bord, og teknologien sprer seg til nye fartøyssegmenter. Fergesamband etableres med lav- og nullutslippsløsninger, som helelektriske eller plug-in-hybride ferger. Helelektriske, ladbare og batterihybride løsninger installeres også innenfor havbruk, fiskeri, oljeservice og cruise.

Det endelige valg av løsninger er ennå ikke avklart. Selv om elektrifisering, energieffektivisering og biodrivstoff kan redusere utslipp, er det nødvendig med overgang til nye drivstofftyper for å omstille skipsfarten. Hydrogen og ammoniakk som drivstoff kan bli viktige for å få til overgangen mot lavutslippsamfunnet. En økende andel skip bygges i dag som såkalt alternative fuel ready. Dette er skip som er tilrettelagt for senere ombygging til en annen teknologi. Dette alene er ikke tilstrekkelig, men likevel en viktig del av en utvikling i riktig retning.

Det endelige valg av løsninger er ennå ikke avklart.

I en god posisjon

Norsk maritim næring er godt posisjonert til å redusere sine klimagassutslipp. Det er et kompetanseledende klyngemiljø med aktører i verdensklasse som dekker hele verdikjeden. Norge kan lede omstillingen i maritim sektor, og bidra til en global omstilling. Slik kan vi befeste posisjonen som en ledende sjøfartsnasjon også i lavutslippssamfunnet.

En passasjerbåt sett fra siden, inn i en fjordarm med asurblå sjø og en fjellvegg på høyre side.
Elin - Seniorrådgiver
Maritim transport er en veldig stor sektor, og en veldig internasjonal sektor – hvor Norge ligger i front. Å få lov til å være med å bidra til at Norge går i front på det grønne skiftet, innen maritim transport, synes jeg er kjempespennende. Selv om maritim transport utgjør kun 3 % av utslippene i verden, så er det en bransje som er veldig gira på å gjøre en endring. Og de har mulighet til å gjøre en endring. Og de begynner å gripe den muligheten. Da er det veldig artig å få lov til å være med på den reisen. Jeg har aldri opplevd en arbeidsplass som er så raus og god med hverandre. Og hvor det ikke er noen spisse albuer. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men folk er mer opptatt av at man sammen skal lykkes, enn at en selv skal lykkes. Det vi gjør her i Norge vil resten av verden se på, og kan ta teknologien videre ut. Så det vi klarer å gjøre her, med den norske flåte, det vil komme ut i resten av verden – på sikt. Det er derfor det er så viktig for Enova – og Norge – å faktisk satse såpass mye på maritim transport.
0:00/0:01