Fremtidsutsikter – Maritim transport i et 2050-perspektiv
Sjøfarten står overfor teknologiutvikling og innovasjon for å redusere utslippene. Det vil også innebære utvikling av teknologi og verdikjeder for fremtidens energibærere som elektrisitet, hydrogen og ammoniakk.

Det er nødvendig å investere i grønn teknologi
For å lykkes, må hele verdikjeden for fossilfrie drivstoff og eventuelt karbonfangst og -lagring (CCS) være økonomisk bærekraftig. Enova har ikke alle svarene på hva som vil fungere best i et lavutslippssamfunn, og vil derfor legge til rette for at markedet kan prøve ut de løsningene med størst potensial.
Norge er en stor maritim nasjon med en verdikjede som strekker seg hele veien fra rederier til verft og utstyrsleverandører. Vi har et unikt utgangspunkt til å påvirke global teknologiutvikling og endre verdensmarkedet for nullutslippsfartøy.
Internasjonale krav og reguleringer fra EU og Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) er sterke drivere for utvikling. Her hjemme vil økende CO2-avgifter redusere prisforskjellen mellom grønt og fossilt drivstoff. Forventninger fra vareeiere og forbrukere vil også øke tempoet i omstillingen frem mot 2050.
Samtidig stiller finansmarkedet stadig høyere krav til klimaavtrykket til prosjektene de investerer i. Rederiene må derfor investere i grønn teknologi når de fornyer flåten sin. Dette kan føre til et raskt teknologiskifte i sjøtransporten. Rederier som leder an i det grønne skiftet vil få et betydelig konkurransefortrinn.
Rederiene må derfor investere i grønn teknologi når de fornyer flåten sin.
Energibærere for morgendagens skipsfart
Hva som blir fremtidens energibærere, er ikke alltid enkelt å vite. Det er stor interesse for elektrisitet, hydrogen og ammoniakk – ofte i kombinasjon. Enova vil følge utviklingen og tilpasse sine virkemidler for å bidra til teknologiutvikling og
Lading av batterier og produksjon av grønt hydrogen og ammoniakk krever mye kraft. Det vil trolig derfor være et økende behov for fornybar kraft og

En satsing på hydrogen og ammoniakk
Hydrogen og ammoniakk er fortsatt umoden teknologi i fartøy. I 2024 har Enova støttet 11 hydrogenfartøy og 13 ammoniakkfartøy. Likevel er det ikke nok for å oppnå målet om en fungerende verdikjede for disse energibærerne. Denne satsningen vil derfor fortsette i årene som kommer. Fem anlegg for produksjon og distribusjon av hydrogen ble støttet i 2024 og i løpet av 2025 planlegger Enova å lansere virkemiddel for distribusjon av ammoniakk.
På lang sikt er målet at disse energibærerne vil kunne konkurrere med de fossile alternativene uten subsidier. En forutsetning for å komme dit, er at fossile utslipp blir priset gjennom virkemidler som kvoter eller avgifter.
Tilgang på grønne energibærere er i dag begrenset og dyrere enn fossile alternativer, noe som gjør energieffektivisering av fartøy viktigere enn noen gang. Enova vil fortsatt støtte energieffektiviseringstiltak som en del av prosjektene som mottar støtte.
